6 GHz: Het gekraak, de snelheid - en de ontnuchterende realiteit
Ruckus Technologie, WiFi, WLAN
Jim Palmer legt uit waarom de spannende cijfers van een Wi-Fi specificaties zich niet altijd direct vertalen naar de prestaties van echte toepassingen en hoe en hoe een doordacht herontwerp van de Wi-Fi-architectuur een heel ander soort prestaties kan ontketenen. een ander soort prestaties kan ontketenen die het waard zijn om enthousiast over te zijn. om enthousiast over te worden.
Toen de 6 GHz-band voor het eerst werd vrijgegeven voor gebruik in Wi-Fi netwerken in 2020, leek het erop dat de toekomst was aangebroken. Aangekomen. 1,2 GHz toegewezen spectrum (afhankelijk van waar je woont) is... veel nieuw te gebruiken spectrum. De ooit (pre-6 GHz) praktijk van 80 MHz brede kanalen werd plotseling aanvaardbaar.
Overal waar ik keek, zag ik mensen die, in hun opwinding over het nieuwe spectrum, verkondigden "80's zijn de nieuwe 20s". De gouden eeuw van Wi-Fi was eindelijk aangebroken en velen waren droomden van de tijd dat we ons eindelijk openlijk konden overgeven aan de praktijk die we allemaal doen na het installeren van nieuwe apparatuur - het uitvoeren van een snelheidstest. Terwijl we vaak klagen over degenen klagen over degenen die elke dag een snelheidstest doen en dan bellen om te vragen om te vragen waarom ze niet de maximale snelheid kregen waarover ze lezen in de specificaties. waarover zij lezen in de specificaties, houden wij er ook van om zelf de snelheidstest-apps tevoorschijn te halen. om zelf apps te testen en uit te zoeken hoe snel we onze nieuwe toestellen kunnen laten werken. we onze nieuwe toestellen aan de praat kunnen krijgen.
Als je een snelheidstest uitvoert op een laptop en een resultaat krijgt van en een resultaat krijgt van 5 Gbps up en down (dat is iets meer dan iets meer dan 50% van de maximale PHY-snelheid van 9,6 Mbit/s voor een 160 MHz breed breed kanaal met acht spatial streams), dat is gewoon... spannend. Snelheid is het magische getal dat we allemaal zoeken in elke nieuwe versie van hardware, nietwaar? nieuwe versie van hardware, nietwaar?
Niet om het nu af te remmen, maar het zal een lange... lang duren voordat iemand van ons een mobiel apparaat ziet dat in de buurt komt van... 5 Gbit/s via de lucht, laat staan de maximale PHY-snelheid van 9,6 Gbit/s. We kunnen de datasheet aan de muur hangen net als de posters van supercars waar ik als kind van droomde, maar die droom is niet... maar in de nabije toekomst zal deze droom niet van de poster naar de echte wereld verhuizen. naar de echte wereld.
Feit is dat er vandaag geen mobiele apparaten bestaan, die gegevens kunnen verwerken met een snelheid van 9 Gbps, wat gelijk staat aan het downloaden van het downloaden van twee gemiddelde Netflix films per seconde! per seconde! Deze ongelooflijke prestaties maken zeker indruk op de op de datasheet, maar net als de posters van de supercars uit mijn jeugd blijven ze voorlopig aan de muur hangen.
Weet je waar geen rekening mee wordt gehouden? Een bekabelde verbinding met 10 Gbit/s. De IEEE standaard 802.3ae werd voor het eerst gedefinieerd in 2002, 20 jaar geleden! 20 jaar geleden! Vandaag de dag praten mensen er regelmatig over, over het krijgen van 10 Gbps service in hun huizen. Het is de standaard geworden. standaard; niets om opgewonden over te raken.
Er is echter één plaats waar 10 Gbit/s verbindingen. (omhoog of omlaag) geen gemeengoed zijn en in stille hoekjes van de Wi-Fi wereld zijn ze hard nodig. Die onopvallende plek waar we niet graag over praten is mesh netwerken. Het opzetten van Wi-Fi netwerken met mesh is de laatste plaats waar een Wi-Fi expert zich graag begeeft, maar op steeds meer plaatsen is het de enige manier om Wi-Fi diensten aan eindgebruikers te leveren. aan eindgebruikers.
Het ding is dat mesh zeer inefficiënt is en een verspilling van spectrum. verspilling van spectrum, met een beperkt aantal manieren om het te doen van manieren om het goed te doen en bijna oneindig veel manieren om het verkeerd te doen. het verkeerd te doen. Om backhauls van hoge kwaliteit te krijgen zijn we gedwongen om 5 GHz kanalen te gebruiken voor de mesh-verbinding. Maar als we dat doen zijn we worden we gedwongen om alle clients over te schakelen naar het 2.4 GHz spectrum met zijn 20 MHz kanalen en lagere PHY-snelheden.
Als de mesh backhaul wordt overgeschakeld naar de 2,4 GHz band, kunnen de clients de clients verbinding maken met de 5 GHz radio's en de hogere PHY-snelheden gebruiken. PHY-snelheden, maar de backhaulverbinding kan het clientverkeer niet ondersteunen. clientverkeer. Zelfs als het goed gebeurt, is mesh nog steeds een puinhoop.
Nu komt 6 GHz in beeld.
Aangezien de 6 GHz-band aan de clientzijde slechts beperkt wordt ondersteund is er een toepassing die de 6 GHz kanalen gebruikt en de derde radio in deze nieuwe radio in deze nieuwe AP's. Deze toepassing is Mesh backhaul.
Het gebruik van 6 GHz als Mesh backhaul is de dubbeldekker bus van de autowereld. Het is niet de supercar op de poster, maar het is het nutsvoertuig dat we vandaag nodig hebben. Tuurlijk, met mesh backhauls, daalt de doorvoer bij elke hop, maar als je gebruik maakt van een 320 MHz breed kanaal en acht ruimtelijke stromen, hebben we bandbreedte om te verbranden. We hebben bandbreedte te verbranden.
Laat de cliënten zowel het 2.4 en 5 GHz spectrum voor connectiviteit en laat de AP's met het bekabelde vermogen, de drie radio's en de acht radioketens. aan het werk gaan. Zelfs zonder een automatisch frequentiecontrolesysteem (AFC) waarmee 6 GHz AP's buiten kunnen worden geïnstalleerd, zijn er nog steeds nog veel plaatsen waar een Wi-Fi ontwerper 6-GHz mesh backhaul binnenshuis kan gebruiken. Indoor kan gebruiken - en dat nu al doet.
En hoe zit het met die gekke hoeken die dekking nodig hebben maar waar je geen bekabelde? kabelverbinding? Met 6-GHz mesh ben je gedekt. U moet een draadloze brug bouwen over een groot auditorium? 6 GHz mesh backhauls. In feite zijn er veel gebruikssituaties waarin ontwikkelaars gebruik kunnen maken van deze nieuwe derde radio's in AP's zonder ook maar één client-apparaat te hebben dat het nieuwe spectrum ondersteunt.
Zodra de AFC's online komen - begin 2023 - en we deze nieuwe radio's in de open lucht kunnen inzetten. outdoor, zal dit eindelijk sensationeel nieuws zijn voor outdoor Wi-Fi. outdoor. We laten het IoT en andere apparaten gewoon draaien op de 2.4 GHz radio's en de client Wi-Fi op de 5 GHz radio's. 6 GHz gebruiken als mesh backhaul. De kostenbesparingen van outdoor Wi-Fi zullen duizelingwekkend zijn. Is dit net zo spannend als de supercars uit mijn jeugd? jeugd? Nee. Niet eens in de buurt.
Maar voor een Wi-Fi nerd als ziet deze dubbeldekker bus er behoorlijk aantrekkelijk uit.